ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    מחלת מקצוע – כל מה שחשוב לדעת לקבלת קצבה מביטוח לאומי

    מאת נטע-לי אסייג, עו"ד ומגשרת

    תחילה יש לציין כי הקהל הרחב כלל אינו מודע לזכויותיו מול המוסד לביטוח לאומי ובעיניו מדובר בתשלום חודשי אשר "יורד" לו מתלוש השכר מתוך הכרח.

    הרי שמצב דברים זה שגוי ויבוקש להסביר ולפרט להלן:-

    המוסד לביטוח לאומי הינו מעין חברת ביטוח ציבורית מטעם המדינה וכל עוד אזרח משלם דמי ביטוח לאומי הינו "מוגן" במסגרת עבודתו ורשאי להגיש תביעות ביטוח.

    לדוגמא- מחלת מקצוע: המדובר במצב בו העובד סובל מפגיעה רפואית מסוימת אשר נגרמה לו באופן ישיר בשל חשיפה לחומרים או לסביבה כתוצאה מתנאי עבודתו ואשר נקבעה כמחלת מקצוע בתקנות הביטוח הלאומי.

    יובהר, כי הן שכיר והן עצמאי זכאים לקבלת פיצוי בגין מחלת מקצוע והדבר תלוי בהוכחת הנזק והקשר הסיבתי בין אופי עבודת המבוטח לבין הפגיעה הרפואית

    לצורך הבהרה – לעניין מסגר / נגר / רפד; היות ובעלי מקצוע אלו נדרשים לעבוד שעות רבות בחשיפה לעבודה עם כלים רוטטים, אזי במהלך השנים הנם מתחילים לסבול מתחושה של נימולים ועקצוצים בכפות הידיים, אצבעות ננעלות ונתפסות ולרוב מאובחנים כסובלים מתסמונת תעלה קרפלית (CTS) – מחלה זו, מוכרת כמחלת מקצוע וניתן לקבל בגינה פיצוי כספי.

    את התביעה למוסד לביטוח לאומי יש להגיש בצירוף תיעוד רפואי המעיד על הבעיה ועל תלונות התובע, חשוב מאוד להגיש את התביעה באופן בו מפורט אופי העבודה לפרטי פרטים על מנת להסביר למוסד לביטוח לאומי את הקשר בין הפגיעה הרפואית לבין אופי העבודה.

    בטרם מגישים תביעה זו למוסד לביטוח לאומי חשוב להתייעץ עם עו"ד על מנת להגיש את התביעה באופן הנכון והראוי ביותר שכן יש לזכור – במידה והתביעה נידחת, אזי, ניתן לערער על החלטה זו רק בפני בית הדין האזורי לעבודה.

    התהליך לאחר הגשת התביעה

    לאחר הגשת התביעה, המוסד לביטוח לאומי בוחן את המקרה, את אופי עבודת התובע, התיעוד הרפואי ובמידת הצורך מזמן את הנפגע לחקירה.

    במידה והתביעה מאושרת, מוזמן הנפגע לעמוד בפני הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי שם, ובהתאם לפגיעה (אורתופדית / נוירולוגית / א.א.ג וכיוצ"ב) נבדק ע"י רופא אשר קובע את אחוזי הנכות לו זכאי הנפגע.

    חשוב לציין – כי רק עו"ד יכול לייצג במעמד וועדה רפואית וחשוב ורצוי להגיע בליווי עו"ד אשר מתמחה בדיני נזיקין ובביטוח לאומי בפרט על מנת להציג את הפגיעות ולדרוש את מלא הזכויות המגיעות לנפגע.

    יש להבין – כי נכות החל משיעור 9.75% ועד לשיעור 19% – תזכה את הנפגע בפיצוי חד פעמי אשר יופקד לחשבונו.

    נכות משיעור 20% ומעלה תזכה את הנפגע בקצבה חודשית.

    את גובה המענק / קצבה מחשב המוסד לביטוח לאומי בהתאם לשכר הרבע שנתי עליו הצהיר הנפגע.

    חשוב להבין, כי כל עוד המוסד לביטוח לאומי הכיר בך כנפגע עבודה, בכל פרק זמן מסוים (חצי שנה ומעלה) ניתן להגיש תביעה להחמרת מצב – וזאת כאמור, במידה ואכן חלה החמרה רפואית ו/או תפקודית במצב הרפואי כתוצאה מהפגיעה. במצב דברים זה, ניתן "לשפר" את אחוזי הנכות אשר ניתנו ואשר אינם תואמים את מצבו של הנפגע לאחר ההחמרה.

    חשוב להבין, כי תקנות המוסד לביטוח לאומי הינן רחבות ורצוי להתייעץ עם עו"ד אשר בקיא בנושא זה על מנת למצות עד תום את זכויותיך הקבועות בדין.

    ליצירת קשר

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן